Sortida "Les abelles del Turó" (13-04-2014)

Una trentena de persones van assistir a la sortida pel Turó de Montcada en una de les activitats programades per l’entitat ACER per donar a conèixer aquest espai natural tan emblemàtic amb el suport de Lafarge i el Parc de Collserola.
Els participants van escoltar les explicacions de Montse López, biòloga de l’ACER, que va parlar de la importància de les abelles i altres insectes com a pol·linitzadors naturals, així com de les plantes més destacades del Turó.
Jordi Díaz, apicultor, va comentar la seva gestió per l’obtenció de mel amb les abelles que té instal·lades al Turó i els materials que utilitza.

Sortida "Les orquídies del Turó" (02-03-2014)

Diumenge 02 de març una cinquantena de persones han participat a la sortida "Les orquídies del Turó" organitzada per ACER amb el suport de l'empresa LAFARGE propietària dels terrenys i de l'òrgan gestor de l'espai natural el Parc Natural de la Serra de Collserola.

Durant l'activitat s'han localizat més de 300 peus de l'orquídia Himantoglossum robertianum.

Aquesta és la primera activitat del programa de sortides per donar a conèixer els valors naturals del Turó de Montcada.

Durant el recorregut s'ha comptat amb la col·laboració de Protecció Civil de Montcada que han vetllat per la seguretat de l'activitat..

Signatura d'Acord de Custòdia del Turó de Montcada

L'empresa LAFARGE i l'entitat ACER han signat un Acord de Custòdia de la Finca del Turó de Montcada. L'acord ha estat signat pel senyor Vicente Pedro, director de la fàbrica i propietària dels terrenys i José Jiménez, president de l'entitat ACER i corresponen a 55,76 hectàrees quedant excloses les destinades a usos extractius i industrials.

Amb la signatura d’aquest acord de custòdia l’entitat ACER orientarà i assessorarà a la propietat en la gestió de la biodiversitat, conservació del medi natural, ajudes a la millora de la finca i la gestió de l’ús públic, realització d’activitats per donar a conèixer l’espai natural respectant els principis del Pla Estratègic de Gestió Integral del Turó de Montcada i del Pla d’Ús Públic.

Aquest terrenys estan dins l'àmbit de gestió del Parc Natural de la Serra de Collserola des de l'any 2010.

Dia del Parc Natural de la Serra de Collserola al Turó

El passat diumenge 24 de novembre amb motiu de la celebració del Dia del Parc Natural de la Serra de Collserola al Turó de Montcada l'entitat ACER va realitzar vàries activitats de natura:

*Taller de caixes-niu per ocells insectívors.

*Taller d'identificació de plantes del Turó.

*Un itinerari per presentar les actuacions que s'estan duent a terme en la recuperació d'aquest espai natural.

*Taller de tai-chi a càrrec del professor Jordi E. Marin.

*Una mostra de productes d'abella a càrrec de l'apicultor Jordi Díaz.

*Un punt d'informació amb personal i voluntaris del Parc de Collserola.

*Cloenda: recital de música a càrrec del guitarrista Raúl.

Gràcies a totes les persones que van assistir i als voluntaris de Protecció Civil per la seva col·laboració desinteresada en aquest dia.

Presentació Pla d'ús Públic del Turó a la premsa

El passat 07 de novembre 2013 es va fer la presentació del Pla d'Ús Públic del Turó de Montcada als mitjans de comunicació.

A l'acte van assistir Maria Elena alcaldessa de Montcada i Reixac, Josep Perpinyà vicepresident del Consorci del Parc Natural de Collserola, Vicente Pedro director de LAFARGE, Montse López i José Jiménez representants de l'entitat ACER; així com una representació municipal.

El proper 17 de novembre coincidint amb el Dia del Parc Natural de la Serra de Collserola al Turó de Montcada es realitzaran diverses activitats i s'explicarà les actuacions previstes a la ciutadania.

A continuació us deixem uns enllaços sobre la notícia de diversos mitjans de comunicació:

LaVeu.cat - Europapress - 324.cat - acn.cat - LaVanguardia.com - AjMIR - Lafarge - FOTOS

Signatura de conveni pel seguiment de papallones diürnes al Turó (08-09-2013)

L'entitat ACER i LAFARGE han signat un conveni de col·laboració per fer el seguiment de papallones diürnes al Turó de Montcada.

El Turó està inclòs en el Pla de seguiment de Ropalòcers de Catalunya "Butterfly Monitoring Scheme" (CBMS).

Els membres d'ACER faran setmanalment un recorregut per fer un cens visual per conèixer amb precisió els canvis registrats a la població de papallones diürnes

Les papallones diürnes són un bon indicador de la qualitat ambiental de l'entorn en ser molt sensibles als canvis mediambientals i serveixen, per tant, per avaluar l'efecte de les actuacions que es realitzen en el seu hàbitat.

Enllaç: LaVeu.cat

Presentació Pla d'ús Públic a Can Coll

José Jiménez, president d’ACER, i Montse López, biòloga de l’entitat, van assistir ahir a la presentació del Pla d’Ús Públic del Turó de Montcada que va tenir lloc a Can Coll (equipament del Parc de Collserola).
El Pla d’Ús Públic presentat és un bon projecte de partida, donat que contempla tots els aspectes rellevants del Turó: la geologia, el medi natural i el patrimoni cultural (històric i etnològic), així com els aspectes socials a considerar, tals com promoure la participació i el gaudi de la ciutadania en aquest espai, regulant i ordenant l’ús públic.
Caldrà però seguir treballant per anar perfilant els detalls de les infrastructures a dur a terme, així com les activitats a promoure i les fórmules de dinamització de l’espai. En aquesta línia l’entitat ha fet aportacions al projecte i continuarà en contacte amb els experts que han elaborat el Pla, els responsables de Lafarge, i l’equip del Parc de Collserola per seguir contribuint al desenvolupament del projecte.
És especialment interessant que l’empresa Lafarge aposti per la recuperació, natural, paisatgística i social d’un espai tan emblemàtic.